torsdag 20. november 2008

Snart en tid for tradisjoner

Vi er av den oppfatning at man ikke er voksen før man viser hvor barnet i oss er, spesielt i denne høytiden som kommer, og derfor ønsker vi enda, å innføre flere tradisjoner som gjør det hele mer magisk, spennende og fortryllende...

Det første Victoria gjør, er at hun kvelden før 1.desember må ut på trappa og rope til julenissen om at han må huske å hente julekalenderen som ligger på loftet, for å feste pakkene på....og hun roper av full hals..og neste dag, så henger den der, full av pakker... glis
glis

Vi har kjøpt julekuler med årstall for hver av de årene ungene ble født, + en egen liten juletrepynt til de den aller første julen.

Hver søndag i advent, så tenner vi først lys på gravene til de vi ikke lenger har hos oss, og så går vi hjem tenner lys og synger "tenn lys-sangen"

Velger oss ut et juletre i oktober i et hogstfelt, som vi henger en lapp på, og hugger det noen dager før det skal hugges.
Pynter alltid juletreet 17 desember, ei uke før julaften.


Lille julaften, da finner vi frem litt kaker, gulerot og litt melk til nissen og reinsdyr. Victoria går ut før hun skal legge seg og roper på nissen om at vi nå har funnet frem litt godis til han, så han er velkommen. Om morgenen så er det bare smuler igjen, og hele gulerota er borte ... i gjengjeld ligger der alltid pakke fra nissen og full julesokk....


Mandel i grøten er også en fast slager i hus, julaften tenner vi lys på gravene, og julaftens morgen, så leser vi juleevangeliet, en litt barnevennlig versjon enn dog...

Det er i alle fall ikke tvil om at jeg elsker denne høytiden som nå står foran oss, og jeg gleder meg over å ha tre herlige små som jeg kan overføre min juleglede til! Victoria er veldig glad i alt som er julesanger og kos hun også, guttene er nå litt mer skeptiske til "ni-ni"(nissen) som de ser overalt nå, så det skal bli spennende tider!

Ha en fin og herlig torsdagskveld alle sammenokidoki

2 kommentarer:

Nina`s Rosa verden sa...

Jeg har utfordret deg i bloggen min!!!

Ylva sa...

HeiHei!
Godt å se at noen elsker jula like mye som meg! Kunne bare ønske at jeg hadde fri hele november og desember så jeg hadde tid til å forberede og kose meg skikkelig!

Ps: det ligger noe i bloggen min til deg!